Jobbsøknad: eksempel og mal
Hvordan setter du opp en jobbsøknad som fanger arbeidsgiverens interesse, og som viser at du er den rette for jobben? Her finner du oppsett og eksempel på jobbsøknad.
En søknad er en presentasjon av deg selv hvor du skal vise motivasjon, og hvorfor du er kvalifisert til jobben.
Mens CV-en din viser et bredt spekter av din erfaring og utdanning, skal søknaden gå mer i dybden på hvordan du kan bruke din kompetanse til å bidra på arbeidsplassen.
Gratis mal jobbsøknad
Last ned vår mal for å se eksempel på en jobbsøknad.
Last ned mal for jobbsøknad (word-format) Last ned mal for jobbsøknad (pdf)
Tips: La gjerne søknaden og CV-en din ha utseendemessige likhetstrekk!
Sjekk ut jobbportalen vår
Er du klar for å søke jobb? Se ledige stillinger for deg som er student eller nyutdannet.
Hva er en god søknadstekst?
En god jobbsøknad overbeviser arbeidsgiveren om at du er den rette for jobben – den viser at du er motivert, og at du kan bidra positivt.
Hvis du er usikker på hvordan du skal skrive søknaden, har vi samlet gode råd til deg.
Syv steg til et godt oppsett
Fra gammelt av skal søknaden ha et formelt brevoppsett, men siden de fleste søknader sendes gjennom digitale skjemaer, er ikke dette alltid nødvendig. Omfanget bør være mellom en halv til én A4-side.
1. Avsender/mottaker
Hvis du skriver søknaden som et formelt brev, er det lurt å ha med avsender og mottaker i toppen.
- Skriv navnet ditt, gateadressen, postnummeret og poststedet, telefonnummeret og e-postadressen din på hver sin linje, helt øverst i venstre hjørne.
- Skriv dagens dato på samme linje som poststedet.
- Skriv mottakerens navn og gateadresse, og postnummer og poststed.
2. Overskrift
-
Beskriv hva søknaden handler om. Hvilken jobb søker du på?
3. Innledning
-
Vis til stillingsutlysningen, og gjør det klart at du søker på stillingen.
4. Hoveddel
-
Hvorfor ønsker du jobben? Skriv litt om hva som motiverer deg til å søke på akkurat denne jobben.
-
Hva har du lært og oppnådd gjennom de erfaringene og utdanningene du har, og hvordan kan du bruke denne kunnskapen i jobben? Utdyp (ikke kopier) det du har skrevet i CV-en, men plukk ut det som er mest relevant. Nevn det viktigste først.
-
Har du de personlige egenskapene de ser etter? Er du flink til å håndtere stressende situasjoner og tidsfrister, å være tålmodig og kreativ, eller er du utadvendt og flink til å samarbeide? I stillingsutlysningen opplyses det ofte om hva slags egenskaper som er ønsket hos arbeidstakeren. Skriv hvordan du kjenner deg igjen i deres ønsker.
-
Har du noe mer som arbeidsgiver burde vite om deg?
-
Hvorfor burde akkurat du få jobben? Skriv hva du kan bidra med på arbeidsplassen, og hvorfor du passer til denne jobben.
5. Avslutning
-
Avslutt med en hilsen med fullt navn.
6. Vedlegg
-
Helt nederst på siden skriver du hvilke vedlegg du sender med søknaden. Vedlegg vil si for eksempel CV, attester og vitnemål.
7. PDF-format
-
Lagre søknaden din i PDF-format hvis du skal sende den via e-post.
Ta vare på stillingsannonsen
Noen ganger fjernes den fra nettet, og den kan være grei å ha hvis du blir kalt inn på intervju.
Få hjelp med søknaden
Sammen Karriere tilbyr deg som er student i Bergen veiledning for skriving av søknad og CV.
Få full oversikt over alle tjenestene Sammen tilbyr deg som søker jobb